fredag 11. desember 2009

Lyntog til Norge

I den siste tiden har det kommet frem at man på mange strekninger i Europa kommer fortere frem med tog enn med fly. Hurtigtogene er dermed den beste løsningen både med hensyn til miljø og til din egen tid. I tillegg kom det frem i en rapport fra tyske DB International GmbH, (utarbeidet på oppdrag for Norsk Bane) at det også vil være lønnsomt: For disse to strekningene (Oslo-Bergen/Stavanger og Oslo-Trondheim) alene er den samfunnsøkonomiske nytten beregnet til 945 milliarder kroner over et tidsrom på 30 år, mens kostnadene er beregnet til 367 milliarder kroner. Det gir et nytte/kostforhold på 2,6. Så hva venter vi på her i Norge?

Allerede i 2008 kom KrF med forslag om bygging av høyhastighetsbane, sammen med forslaget om en kraftig opprustning av jernbanenettet i Norge, slik at jernbanen blir et konkurransedyktig alternativ på flere strekninger. I høst slo et flertall, bestående av KrF, Høyre, AP, SV og SP, fast at utredningen om Lyntog skal organiseres i en egen prosjektorganisasjon. Dette arbeidet skal være klart i 2013, og det sittende stortinget vil da ta stilling til spørsmålet. Da kan vi bare håpe på at et bra sammensatt storting i 2013 vedtar det lønnsomme og miljøvennlige hastighetstoget.

5 kommentarer:

  1. Hadde vert supert med Lyntog til Norge, men allerede vanlig togreise som f.eks strekning Kr.sand og Bergen, der toget tar 12 timer? og minimalt med flyrute!
    Både Bergen og Kristiansand er jo store byer, men hvorfor er det så lite flyrute spesielt Kristiansand?
    Og evt når lyntoget kommer,, hvilken strekning gjelder dette da?
    Normalt Oslo, i og med det er hovedstaden, så de andre byene må nok vente!

    SvarSlett
  2. Er det vanlig å ta tog mellom Bergen og Kr.sand? dæven. Må ta toget til fra Bergen til Drammen og så fra Drammen til Kr.sand. Her liten tru på at dette er en vanlig togtur. Trur nok det er mer vanlig å Kystbussen til Stvngr og så ta toget til Kr.sand
    Men uansett håper jeg det blir lyntog, med strekningene:
    Bergen - Haugesund(Haugalandet) - Oslo.
    Oslo - Tr.heim
    Oslo - Kr.sand - Stvngr

    SvarSlett
  3. I og med at Oslo er både landets hovedstad og Norges største by, har du nok rett i at dette vil være utgangspunktet ved bygging av høyhastighetsbane. Dette vil være en forutsetning for at prosjektet skal gå rundt økonomisk. Men til tross for vanskelige terrengfohold på strekningene Bergen, Stavanger og Kristiansand har Samferdselsdepartementet bedt om at Jernbaneverket likevel inkluderte disse strekningene i det videre arbeidet. Poenget med disse togene er å ha en mye mer miljøvennlig løsning som ikke går på bekostning av flyavgangene, men som gir en naturlig nedgang pga etterspørselen. At det nå er få flyavganger til Kristiansand handler nok ikke om togtilbud, men mer om sentralisering og ressurser. Mer om høyhastighetsbanene kan du lese her: http://arkitekturnytt.no/2007/11/hyhastighetsbane-kan-bli-lnnsomt.html

    SvarSlett
  4. Dette er de potensielle strekningene foreløpig:
    Oslo - Trondheim
    Oslo - Bergen
    Oslo - Stavanger
    Oslo - København
    Oslo - Stockholm

    SvarSlett
  5. Tog og buss har også andre fordeler: Enklere å gå rett på uten å bestille i forveien. Enklere med hensyn til bagasje og sykler.

    SvarSlett